Mijn Werkwijze

Brons in beweging een way of living.

Zolang ik mij herinner heb ik altijd van vogels gehouden. Ontelbare zwanen heb ik getekend. Mijn eerste spreekbeurt op de lagere school ging over futen en op één van de eerste kiekjes die mijn vader van mij nam, sta ik op mijn gebroken been met een jonge merel. Deze bleek uit het nest gevallen te zijn. Ik gaf hem te eten.

Ook in mijn latere leven speelden vogels altijd een belangrijke rol. Ik heb zoveel vogels in mijn handen gehad dat ik elke spier van een vogel wel ken. Vogels inspireren mij, hun gedrag, hun bewegingen en natuurlijk hun vorm en kleuren.

Wanneer ik op zoek  ben naar nieuwe ontwerpen, verbaas ik mij iedere keer weer over de enorme verscheidenheid in uitdrukking en houding. Mijn grootste uitdaging is om in mijn bronzen beeldjes de beweging duidelijk zichtbaar te maken.

Mijn werkwijze:

Als bouwkundig tekenaar kan ik heel goed rechte lijnen tekenen. Ik kwam er echter al snel achter dat een platte tekening mij onvoldoende houvast bood voor het maken van een model. Ik heb toen gekozen om met het buigen en solderen van ijzerdraad te beginnen. Dit is voor mij net als tekenen. Hiermee kan ik in eerste instantie zowel de houding  als de anatomie van de vogel of het zoogdier weergeven. 

Ik vind het belangrijk dat een model direct herkenbaar is, net als bij een driedimensionale tekening. Hier begint dan het stileren in mijn zoektocht naar de juiste vorm en de ware grootte. In mijn beleving zijn mijn ontwerpen vaak veel groter dan in werkelijkheid. Dit bleek ook inderdaad het geval bij mijn winterkoninkje.

Van klein naar nog veel kleiner.

Deze draadmodellen kan ik nog in veel houdingen positioneren. Wanneer ik tevreden ben met de grootte en de houding bekleed ik het draadmodel met was.

Bij de grotere modellen bekleed ik het draadmodel eerst met papier-maché of gips en daarna met was. Door het mooie oppervlak van de boetseerwas worden de duidelijke welvingen van spieren en de harde lijnen van snavel, vleugels en poten van het model zichtbaar.

De volgende stap is het maken van een siliconen mal waar het gietwas model later uitkomt De bronsgieter giet dat model daarna in gips. Uiteindelijk wordt van dat model een bronzen beeld gemaakt.

Ik ben nog niet zolang bezig maar mijn beeldjes staan al op diverse plaatsen in Nederland en Duitsland.

Oogziekenhuis Eindhoven.

In een particuliere tuin naast het beeld van Pim Fortuyn.

Ook een aantal BN’s hebben mijn beeldjes omarmd.